Mijn geliefde wil weten ‘of ik al weet wanneer die handdoeken worden bezorgd’? Ja, een man en zijn handdoeken! Ik vind het ook vreemd dat ze er nog niet zijn, want ik heb ze al vier dagen geleden besteld bij een webshop. Meestal zijn die wel rap met bezorgen. Ineens herinner ik me dat ik een mailtje voorbij heb zien komen dat ze verstuurd zouden zijn. Ik had het voor kennisgeving aangenomen en het mailtje weggegooid. Ik pak mijn iPad erbij en tik bij de verwijderde e-mails de naam in van het bedrijf waar ik ze volgens mij heb besteld. En ja hoor, daar is-ie al: “We hebben uw bestelling woensdag verstuurd. U kunt het pakket vanaf donderdag afhalen bij het door u gekozen afhaalpunt: Stoffeerderij X in de Herenstraat in Voorburg.”
En dan gebeurt het. Ik denk: Huh? Het door mij gekozen afhaalpunt? Ik kan me helemaal niet meer herinneren dat ik dat heb moeten kiezen. Maar voordat ik er erg in heb, heeft mijn hoofd de Huh? al geëlimineerd en twee redenen naar voren geschoven waardoor het heel logisch is dat ik het pakje daar moet ophalen:
1. Ik heb bij die stoffeerderij al eens eerder een pakketje gehaald dat door dezelfde vervoerder werd bezorgd. Blijkbaar staat er sindsdien in hun systeem dat dat mijn voorkeur heeft.
2. Ik ben de afgelopen week nogal verstrooid geweest. Overal in huis kom ik half afgemaakte klusjes tegen. Ik zal die bestelling waarschijnlijk ook niet heel Mindful hebben gedaan en gewoon over het hoofd hebben gezien dat het daar wordt bezorgd.
Ik pak dus mijn fiets en rijd naar het afhaalpunt. De dame bij de stoffeerderij gaat meteen voor me op zoek. Nadat ze alle pakjes die achter haar opgestapeld liggen van boven tot onder gecheckt heeft, maar de mijne niet heeft gevonden, loopt ze naar het magazijn om daar te kijken. Of ik weet hoe groot het pakje ongeveer moet zijn? Ik maai wat met mijn armen om een mogelijke maat aan te geven, maar hoe zij ook zoekt, het pakje is er niet. Of ik een nummer heb gekregen? Ik pak mijn telefoon erbij en zoek het mailtje op dat ik vanochtend heb bekeken. Nee, geen nummer. En dan valt mijn oog op een alarmerend detail: de mail is van 4 april 2016 en dus niet van afgelopen week! Met de staart tussen mijn benen rijd ik naar huis en kruip achter de computer om er achter te komen wat hier nou is mis gegaan.
Wat blijkt? Toen ik vanochtend op zoek was naar het mailtje met het afhaalbericht heb ik de verkeerde bedrijfsnaam ingetypt. Niet bepaald slim. Ze lijken qua naam wel wat op elkaar (nou ja, ze hebben allebei vier letters), maar het helpt niet echt bij het traceren van je pakje. En in april heb ik inderdaad bij dat andere bedrijf een bestelling gedaan die ik heb opgehaald bij de stoffeerderij. Maar nog veel dommer is dat ik niet naar mijn Huh? heb geluisterd. Want een Huh? duidt op een afwijking van het gebruikelijke en is de meest duidelijke aanwijzing dat er iets aan de hand is. Bij een Huh? moeten alle alarmbellen gaan rinkelen, zou je alles uit je handen moeten laten vallen, een stap naar achteren moeten doen en de situatie van een afstandje bekijken om te zien wat deze reactie heeft veroorzaakt. Hoe slim mijn hoofd vanochtend ook was met het aandragen van oplossingen voor mijn Huh?, als ik beter had geluisterd had ik mezelf een fietstocht en een beschamend bezoekje bespaard. En was ik de DHL-man niet misgelopen die in die tussentijd mijn pakketje had willen bezorgen bij mij thuis…